18 май 2021

Сироп от бъз цвят с мед




Сиропът от цветове на бъз е нещо прекрасно и си струва човек да си го приготви, за да може да му се наслаждава и през месеците, когато ароматните бели цветове вече няма да са налични. Влагането на голямо количество захар в него обаче възпира доста хора, а други просто търсят алтернативи. И понеже съм от вторите, реших да поекспериментирам.




Така първоначално намалих захарта в популярната рецепта наполовина, а после продължих да изпробвам и нови възможности. И понеже за мен най-добрият заместител е медът, заложих на него.
Технологията на приготвяне и пропорциите са същите като на варианта със захар – ½ кг мед на 1 л течност. Сиропът не само се получи не по-лош от първообраза си, а е и по-ароматен и със сигурност по-полезен. Единственото ми притеснение беше, че медът ще предизвика по-бърза ферментация (отколкото захарта), затова прибрах готовия сироп за съхранение в хладилника.


цветове бъз
студена вода
мед
сок от 2-3 лимона


Цветовете бъз се слагат в съд с подходяща големина – аз ползвам порцеланова купа или глинен гювеч.




Заливат се с толкова вода, колкото да се покрият (и колкото позволява съдът) и се притискат с чиния или друго подходящо.




Съдът се оставя на хладно място за поне едно денонощие (спокойно може и две). Тогава съдържанието се изстисква с ръце, добавя се лимоновият сок и всичко се прецежда добре (аз ползвам филтърен плат, може и няколко слоя тензух). Получиха ми се 2 л прецедена течност и по аналогия на варианта със захар реших да сложа 1 буркан мед (почти 1 кг е), т.е. ½ кг мед на 1 л течност. Разбърква се до пълното разтваряне на меда и сиропът се налива в подходящи бутилки, които се затварят добре. Съхранява се в хладилника – аз поне нямам друг вариант, а съм чела за случаи, когато сиропът (този със захар!) започва да ферментира в бутилките и изстрелва капачките като ракети, а за вариацията с мед ми се видя още по-опасно…




Сиропът се консумира, като се разрежда с вода на вкус, а спокойно в каната може да се добавят и няколко резенчета пресен лимон. Прекрасен е на вкус и аромат и е наистина полезен за разлика от варианта със захар. Идеален е и за подслаждане на любимия билков чай, а предполагам, че в съвсем малки количества (по глътка-две) може да се пийва и неразреден като сироп за кашлица…








5 коментара:

  1. Правим го за прясна консумация по същия начин, но подслаждаме с мед на вкус.Съхръняваме в хладилник докато го оползотворим.Много ароматен се получава и много полезен и вкусен.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И ние си го пийваме в прясно състояние в сезона на цъфтежа, естествено с минимално количество мед. Напитката наистина е превъзходна - ароматна и полезна. А това е вариантът за зимата...
      Спорна седмица!

      Изтриване
  2. Може ли да се стерилизира, като се завари 5мин.за капачка?За да може да има е за по-дълго.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сигурно може, но аз не предпочитам този вариант заради меда - да не претърпява термична обработка. Същото смятам и за лимона и за бъзовия извлек. Вие си преценете как да действате, успех! :)

      Изтриване
    2. Благодаря ви!

      Изтриване