10 август 2020

Фузили от лимец с доматен сос и гъби




Това не е нова рецепта (то и какво ли ново да има в комбинацията на доматен сос и гъби), нова е само основната съставка – царевичните фузили отстъпиха мястото си на лимецови. Тогава търсех безглутенов вариант на примамливото италианско тестено изделие и бях много любопитна да опитам вкуса на царевичната алтернатива, докато сега целта ми е да представя един нов поне за мене продукт – паста от лимец. Извънредно съм щастлива, че открих такъв артикул на пазара, още повече произведен от българска фирма. На същия производител много ми хареса и пенето от спелта. Според мен тези два вида макарони са съвършената алтернатива на царевичния им братовчед (към който продължавам да съм скептична), както и на класиката от бяло брашно, пък било то и от твърда пшеница...


1 пакет (250 г) фузили от лимец

400 г гъби
струйка зехтин за готвене
1-2 скилидки чесън
½ ч.л. сол (на вкус)
щипка риган
5-6 клонки мащерка

1 консерва (800 г) домати в доматен сос
1 средна глава лук
3-4 скилидки чесън
1 морков
щипка сух риган
1 дафинов лист
сол на вкус
няколко листа босилек
струйка студенопресован зехтин (ароматен)

2-3 ч.л. хранителна мая за поръсване


Гъбите се нарязват на филийки и се запържват в малко зехтин без капак за кратко. Като си пуснат сока, се добавят чесънът, риганът и мащерката и се посоляват. Разбъркват се и се оставят без капак да се изпари течността.

Лукът се нарязва на ситно и се запича в суха тенджера. Като стане златист и замирише приятно, се добавят доматите, чесънът, настърганият на ситно ренде морков, риганът и дафиновият лист. Тенджерата се похлупва (когато доматите са от консерва, нямат нужда от изпаряване, а и пръска много) и сосът се оставя да къкри на слаб огън – не иска много време, колкото морковът да се сготви. Дърпа се от котлона, поръсва се с наситнен босилек, добавя се малко зехтин и се разбърква.

Фузилите се сваряват алденте в подсолена вода и се изцеждат (указаните на пакета 6-8 минути са много, достатъчни са не повече от 4-5).






В соса се прибавят задушените гъби и фузилите и всичко се разбърква добре. Сипва се в чинии и се поръсва с малко хранителна мая, която идеално имитира вкуса и аромата на задължителния за ястието пармезан. Завършва се с листенца пресен босилек или нещо друго зеленко. Който желае, може да добави и чаша бяло вино…




Лимецовите фузили заедно с пенето от спелта (всъщност външният вид няма никакво значение, просто това е решението на производителя) според мен са най-добрият избор за паста. Много са сполучливи – и като форма, и като вкус. Не се разпадат или разкашкват при варене и са изключително вкусни. И не пораждат никакви угризения у мен, които някога ме спохождаха, хапвайки класическите макарони от бяло брашно...







4 коментара:

  1. Миме,
    чудесна е пастата.Записвам си рецептата, пастата като лесна и много вкусна е чудесен избор за посрещане на гости.Царевичната паста обаче според мен е добра, царевицата е без глутен, а лимеца има глутен макар и по - малко.Царевицата преди години е употребявана много, тя е полезна за зъбите.А мамалигата / качамака / е бил традиционна храна.Но сега има царевица, която е генно модифицирана или фуражна.Тя е именно тази, която не е полезна.Преди години бях засяла сладка царевица, която беше много вкусна и преди да я оберем дори я бяха изяли някои птици и животни.А сега такава сладка царевица не съм срещала.
    Радвам се,че чрез твоя блог намерих съмишленик в здравословното хранене и начин на живот !
    Поздрави, лека и спорна седмица !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз много се радвам, че се намерихме, Ели! И аз научавам много полезни и интересни неща от твоя блог.
      А съм скептична не толкова към царевицата изобщо (въпреки че има за какво да се внимава - ти добре си изяснила проблема), а към пастата от нея. Как са успели да я направят само от царевично брашно и вода, без слепващите свойства на глутена? Или има добавено нещо друго, което не е упоменато на опаковката? Малко съмнително ми изглежда всичко... В този смисъл предпочитам пастата от лимец, въпреки че има някакво количество глутен в него (все пак е по-малко, отколкото в обикновената пшеница).
      Успешна седмица и на теб! :)

      Изтриване
  2. Миме,
    сигурна съм,че правят пастата и с добавка на царевично нишесте или брашно.Само с царевичен грис няма как да се получи.Но именно в това е цялата трагедия.Нишестето образува по всички тръбни системи на тялото лепило, затова организма се затлачва с отпадъци.Всички автори описват употребата на нишесте като вредна.А нишесте има навсякъде - картофи, ориз, всички зърнени храни.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еее, за царевично нишесте не се бях сетила, Ели, може предположението ти да е вярно. Иначе наистина не проумявам как ще постигнат такива съвършени форми, които се запазват идеално при варене... Аз също съм чела недобри неща за нишестето и го ползвам само по изключение в някои рецепти. Но от картофите, ориза и останалите зърнени не се отказвам - колкото и нишесте да съдържат, не може да се сравнява с това, което продават в пакетчета...

      Изтриване