21 октомври 2016

Леща по манастирски




Години наред готвех лещата по един и същи начин – с морков, лук, чесън, чубрица и накрая запръжка с брашно. Така я готвеше майка ми и много ни харесваше на всички вкъщи. Затова и през ум не ми минаваше да потърся някаква друга рецепта. Но преди години в един клуб за готварски рецепти вниманието ми привлече една леща по манастирски. В първия момент рецептата ми се видя странна – с много зеленчуци (особено домати!) и без запръжка! А магданоз на леща ми се видя като кощунство… Не бях убедена, че това е моята рецепта, но въпреки всичко си я записах. Отне ми известно време да се наканя да я приготвя, но откакто това се случи преди няколко години, вече не си и помислям да сготвя леща по старата рецепта – толкова ми хареса новият вариант! Много по-лек и по-свеж е заради повечето зеленчуци и липсата на запръжка и е изключително вкусен. А колко е цветен и красив само... Да се чудиш да го гледаш ли, да го ядеш ли...
Из нета има всякакви вариации на леща по манастирски, но то вероятно е защото из България манастири много… ;) Все пак в общия случай става въпрос за чорба, но аз предпочитам лещичката да е по-гъстичка, т.е. да мине за основно ястие. В крайна сметка всеки сам си решава колко вода да налее в тенджерата…
Чушката може да е зелена или червена, а понеже аз разполагах и с двата вида, сложих по половин и от двете. Чубрицата може да бъде и прясна, но сухата има по-силен аромат, а нищо не пречи да се комбинират и двете.


250 г леща
около 1½ л вода
1 глава лук
1 морков
1 чушка (½ зелена и ½ червена)
4-5 скилидки чесън
3-4 ч.л. сол (на вкус)
1 домат
2-3 щипки суха чубрица (или 1 стрък прясна)
няколко стръка магданоз
(струйка шарлан или олио по избор)


Лещата се накисва от предната вечер в студена вода.
Всички зеленчуци и магданозът се нарязват на ситно (доматът се обелва).
Водата се слага да заври и се добавят добре измитата леща, солта, лукът, морковът, чушката и чесънът. Когато отново заври, котлонът се намалява и се готви около 15-20 мин. – докато лещата се свари и зеленчуците омекнат. Тогава се добавят доматът и чубрицата и се вари още малко – до готовност на домата. Тенджерата се дърпа от котлона и се добавят шарланът и магданозът. Ястието се оставя да престои 15-20 минути, преди да се сервира, а на другия ден е още по-вкусно!




Ястието може да се приготви и по малко по-необичаен начин – в началото да се започне с по-малко вода (и сол също!) и след свалянето от котлона в готовата гозба се налее саламура от туршия. Получава се забележително богатство на вкусове и аромати, както и чудесен пробиотичен ефект на ястието. Само внимавайте със солта, защото саламурата е солена. Също така може да се пропусне и шарланът накрая – така гозбата става още по-здравословна, без да се повлияват вкусовите ѝ качества.








Няма коментари:

Публикуване на коментар