23 март 2020

Селска манджа от картофи и праз




Не съм яла такава манджа на село – за добро или лошо (мисля, че е по-скоро пропуск за мен) нямам баба на село. Прочетох за нея във вегетарианската ми група в социалната мрежа и веднага ме заплени с простотата и естествеността си. Приготвя се много бързо (стига картофите да са предварително сварени) и са нужни съвсем малко и съвсем елементарни продукти. Като ценител на простичките неща нямаше как да не я изпробвам и – съвсем очаквано – останах очарована от нея! Естествено аз пригодих рецептата към моя начин на готвене – без запържване и с добавяне на мазнината в края. За 4 порции са нужни:


2 стръка праз
5-6 сварени картофа (около ½ кг)
3-4 щипки чубрица
струйка шарлан (олио по избор)
2 ч.л. самардала или сол (на вкус)


Картофите се сваряват и се обелват. Празът се нарязва на колелца и се задушава заедно с чубрицата в малко водичка за 10-ина минути, докато омекне. Котлонът се изключва и се налива малко шарлан. Добавят се картофите, смачкани небрежно (ако желаете, си ги нарежете на кубчета, но в миналото бабите ни не са имали време за такива глезотии, гладните гърла не са можели да чакат дълго), поръсва се със самардала и всичко се разбърква. Ястието се оставя няколко минути на изключения котлон – да се смесят вкусовете и да се стоплят картофите.




Манджицата е колкото простичка и лесна, толкова и вкусна и ароматна. И засищаща…. Убедена съм, че в миналото е спасявала много майки и баби, които е трябвало да изхранват по някакъв начин голямата и вечно гладна челяд – поради краткото време за приготвяне и евтините и достъпни продукти. В някои от рецептите, на които попаднах, имаше и червен пипер, но на мен пò ми допадна вариантът без него. А съотношението на картофи и праз може да е друго, аз действах на око и по мой вкус.








2 коментара:

  1. Чудесно простичко ястие Миме.Правила съм го, без червения пипер.Но може да се добави който желае.Понякога добавям и морков, но не винаги.Прекрасна простичка идея за студеното все още време навън.
    Поздрави и спорна седмица !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ели!
      Истината е в простичките неща! Идеята ти за моркова ми хареса много (аз се чудех дали да не сложа някоя сушена чушка за цвят и аромат). Моркови слагам в много манджи и тук биха били чудесен цветен акцент.

      Изтриване