26 юни 2014

Таханов сос

 


Рецепти за таханов сос в нета има колкото искаш! И няма две еднакви – като се почне от разликите в количеството на основните продукти и се свърши с подправките, които също са различни навсякъде – може да се срещнат рецепти с магданоз, с черен пипер, с кимион, с всевъзможни зелении (керевиз, кориандър…), с лют пипер и даже с джинджифил… Моят сос пък е с копър – и как иначе, след като беше предназначен за тиквички на фурна! Що се отнася до основните продукти, те са ясни – тахан, лимонов сок, чесън, зехтин (не ми се ще да се спирам и на вариантите с кисело мляко, те са извън моето полезрение). Даже според мен няма особен смисъл да се дават и някакви точни количества и пропорции – струва ми се, че всеки би действал на око и на вкус. Да не говорим, че един лимон например може да е по-сочен или не толкова сочен, по-кисел или не толкова кисел… Така че дали ще се сложи сокът от цял или от половин, зависи както от самия лимон, така и от това колко кисело обича човек. А освен това може да се добави и малко водичка за разреждане. И все пак ето съотношението на използваните от мен продукти:


60 г сусамов тахан
1-2 скилидки чесън
сокът от 1 лимон
½ ч.л. сол
пресен копър


Копърът се нарязва на ситно, чесънът се пресова и всички продукти се смесват, като се разбърква до гладка смес. Аз лично умишлено пропуснах зехтина – таханът си е достатъчно мазен, но който желае, може да добави малко. Сосът в случая е бял, защото е приготвен с тахан от белен сусам, но то е по изключение… Откакто опитах тахан от пълнозърнест сусам, първият вече не намира място в сърцето ми…




Със соса могат да се гарнират всякакви зеленчукови ястия и съвсем естествено се оказа изключително подходящ и за най-обикновени печени тиквички – идеален заместител е на традиционния млечно-чеснов сос!
А в зависимост от това, за какво ястие е предназначен сосът, копърът може да се замени с друга подправка.





Няма коментари:

Публикуване на коментар