23 февруари 2018

Боб със зеле (бурания)




Бобът със зеле е другото ястие, което ми действа особено носталгично, освен зелето с ориз. Винаги ме кара да си спомня за детството, за баба и за хубавите моменти, прекарани покрай нея. Баба му беше голяма майсторка, въпреки че няма кой знае каква философѝя в приготвянето му – това си е най-обикновена и непретенциозна народна манджа, известна и с не кой знае колко добре звучащото име буранѝя. Но за мен е специална, защото ме пренася в едно прекрасно време, безвъзвратно отминало… Ястието може да се сготви и с бял боб, но смътните ми спомени от кухнята на баба са за шарен боб – с него ставало по-вкусно! Въпреки своята простота (или може би точно поради това) в миналото това е била много тачена и често приготвяна манджа. А когато се сетя за нея, в съзнанието ми изплува и още един спомен, много мил и забавен – една съседка на баба разказваше следното: „Аз като си готвя боб, за да не ми омръзва, първия ден го ям бял (т.е. незапържен), втория ден – със запръжка, а на третия – със зеле!“ Уникална народна мъдрост! Жената живееше сама и наистина е неприятно да ядеш една тенджера каквато и да е манджа цяла седмица. Затова тя си разнообразявала менюто на следващия ден със запръжка на боба от брашно и червен пипер, а на третия добавяла и кисело зеле…
Освен че ме изпълва с такива мили спомени, настоящата манджа ми е и много вкусна – предполагам, че ще допадне на всеки любител на киселото зеле.


300 г шарен боб
1 морков
1 глава лук
1 средна кисела зелка (800-900 г)
4-5 ч.л. червен пипер
2 ч.л. сол (на вкус)
2-3 щипки сух джоджен
струйка шарлан


Бобът се накисва от предния ден в студена вода. Измива се добре и се слага да заври, след  което водата се изхвърля. Измива се отново от пяната, налива се гореща вода и се оставя да се вари. Малко преди да е съвсем готов, се добавят лукът, нарязан на ситно, морковът на кубчета и сол на вкус и се доварява.
През това време зелето се нарязва на ситно и се запържва в малко шарлан. Поръсва се с червения пипер и се разбърква още съвсем малко, за да не загори пиперът. Налива се водичка (може и зелева чорба) и се оставя 25-30 мин. да се задушава на слаб огън. Когато омекне, се добавя свареният боб, като може да се налее и част от течността – според предпочитанията ви. Поръсва се със стрит джоджен, разбърква се и се оставя още няколко минути на котлона (може и изключен). Ястието няма нужда от повече готвене, необходимо е само да се смесят вкусовете. Накрая по желание може да се добави още мъничко шарлан – според вкуса и разбиранията на всеки.






Количествата на боба и на зелето са ориентировъчни, всеки може да промени съотношението им според собствените си предпочитания. Ако едната съставка ви се вижда повече, не слагайте цялото количество. И зелето, и бобът са си хубави и самодостатъчни и поотделно, така че могат да бъдат оползотворени като отделно ястие. На мен например ми остана около половината боб (заедно с течността – това си е идеално самостоятелно ястие!), защото целях по-малко крайно количество и ползвах само половин зелка (около 400 г). И все пак излязоха поне 4 порции, така че съобразете продуктите с вашите нужди.








Няма коментари:

Публикуване на коментар