18 януари 2019

Зимна северняшка лютика




Северняшките гозби са ми много интересни, но за съжаление доста слабо ги познавам. Затова винаги съм много щастлива, когато попадна на характерна за този регион рецепта. Такава е настоящата лютика от Северозападна България – затова веднага ме привлече. Продуктите са съвсем простички, а приготвянето – изключително лесно. Единственото, което ми липсва в рецептата, е нещо люто – нали все пак става въпрос за лютика. Така че от себе си добавих и малко лют пипер (освен това в продуктите долу намалих и шарлана – малко мазничко ми се видя ястието със 100 мл). Съотношението на картофите и чушките ми хареса, но може да варира според вкуса на всеки. И така, какво е нужно:


7-8 средни картофа (800 г)
6 сухи червени чушки
парче праз (12-14 см)
3 ч.л. сол (на вкус)
½ ч.л. сминдух
½ ч.л. лют пипер (на вкус)
50 мл шарлан


Картофите се сваряват и се обелват.
Чушките се заливат с вода колкото да ги покрие и се слагат да заврат. Оставят се 2-3 мин. във врящата вода, след което се отцеждат и докато са още горещи (става по-лесно) месестата част се остъргва от люспата с нож. Остърганото се слага в подходяща купа и се намачква с дървено чукало.
Празът се нарязва на ситно, слага се при чушките и отново всичко се счуква добре. Накрая се прибавят картофите и също се намачкват – няма нужда да е прекалено фино. Добавят се солта, сминдухът и лютият пипер.
Шарланът се загрява на котлона и се излива при намачканите зеленчуци. Разбърква се, докато се усвои, и това е всичко, лютиката е готова.
Сгорещеният шарлан леко омекотява праза и добавя допълнителен вкус на ястието, но си мисля, че е по-разумно да се остави суров – все пак е студенопресовано олио и не е желателно да минава термична обработка. Така мисля да процедирам следващия път…




Лютиката е чудесно ястие – простичко, но вкусно. С интересен аромат от сминдуха и приятно налютяващо. Много му подхожда чаша домашно червено винце…








2 коментара:

  1. Правила съм тази разядка и с малко орехи.Чудна е.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, вкусна се оказа. Следващия път може и аз да пробвам с орехи. :)

      Изтриване